Polgári védelem

 

Hivatali beosztásomnál fogva a helyi polgári védelem törzsparancsnoka - ha nem volt tanácselnök, a parancsnoka - voltam. E feladatkörben rendszeresen két - háromévente el kellett készíteni, vagy fel kellett újítani a polgári védelmi terveket. Ez a tevékenység sokirányú volt. Részben egy esetleges háború esetén a mentési feladatok, de esetleges kiterjedt, természeti csapások, földrengés, árvíz, tömegkatasztrófa stb. események során történő beavatkozás, mentés megszervezésére is. A tevékenység során különféle feladatok ellátására kellett embereket beosztani, azok kiképzését elvégezni, egyes feladatok felelőseit kijelölni, a teendőikre felkészíteni. Így például egészségügyi szakaszokat kellett felállítani és az ezekbe beosztott embereknek az elsősegélynyújtó tanfolyamokat, megszervezni.

A hidegháború időszakában meg kellett szervezni esetleges atomtámadások veszélye esetén, a budapesti lakosság kitelepítését, melynek során be volt osztva, hogy mely budapesti részek lakossága, melyik községbe kell, hogy távozzon. Ebben a feladatban Solymár továbbirányító helyként szerepelt, és meg kellett szervezni a helyi lakosságból azokat a szolgálatokat, amelyek nagytömegű ember mozgatásához szükségesek. Így az egészségügyi ellátás, élelmezés, irányítás, szállítás, higiéniai ellátás, idősek pihentetése, rendfenntartási stb. szervezetek létrehozását, az anyagi feltételek biztosítását.

Ezeket a tervezési feladatokat komoly beosztású, fontos emberek oktatták és az iránymutatásuk szerint kellett a különféle terveket elkészíteni, és szigorúan titkosan kezelni. Hogy ezek a tervek milyen fontosak és pontosak voltak, a következő példával kívánom illusztrálni:

Meg kellett becsülni egy esetleges atomtámadás veszélye esetén, a községben lévő raktárak, üzletek élelmiszer készletek sugárszennyezés elleni védelmének anyagszükségletét. Ez vonatkozott a termelőszövetkezet istállóinak és takarmánykészletének a műanyaggal való becsomagolására is. Amikor ezek a tervek elkészültek és járási összesítésre került sor, kiderült, hogy milyen horribilis összegbe kerülne ennek a végrehajtása. Ekkor kiadták az utasítást, hogy a terveket át kell dolgozni olyanformán, hogy az összegnek a századrészébe kerüljön ez a védekezési módszer, ami szinte nevetséges összeg volt a feladathoz képest.

A különféle katonai feladatok, pl. esetleges háború során az emberek bevonultatásának a megszervezése, a szállítás lebonyolítására, a hírszolgálat megszervezésére stb. is terveket kellett készíteni. Ezeknek a terveknek egy sarkalatos pontja volt az időbeni végrehajtás, amit egy bizonyos időponthoz, mondjuk egy “M” időhöz kellett időzíteni, ami tulajdonképpen a hadüzenet időpontja, vagy az ellenség támadásának az időpontját jelentette. Meg kellett tervezni, hogy ettől az időtől hány percen belül kell a községi vezetőknek a hivatali helyüket elfoglalniuk, hány percen belül kell felállítani a hírvivő csoportokat, eszközöket. Mennyi idő múlva kell elkezdeni a behívóparancsok kézbesítését, és a bevonulást mennyi időn belül kell végrehajtani. Ezt valahogy értelmesen és érthetően meg is lehetett tervezni. De voltak olyan terv feladatok is, hogy a bizonyos “M” időpont elött mit kell csinálni fél órával, mit fél nappal, vagy egy héttel, sőt nagyobb feladatokat / védekezési anyagok beszerzése, szükség óvóhelyek létesítése stb. / hány héttel vagy hónappal előbb kell végrehajtani. Ezekkel a tervekkel kapcsolatban csak egy kérdésem volt, amire még a mai napig is keresem a választ. Ha a Varsói Szerződéshez tartozó országok, ahova annakidején Magyarország is tartozott, nem fenyegettek senkit, és csak a védelemre rendezkedtek be, honnan tudhattuk, hogy mikor lesz az a bizonyos “M” időpont, amikor váratlanul meg fognak támadni bennünket, mikor kell e megtervezett feladatok elvégzését megkezdeni?

De voltak más érthetetlen jelenségek is, ami nem helyi, hanem országos viszonylatban tapasztalható volt. Ha az ember kocsival az ország különféle területein, hegyein, völgyein, erdők szegélyezte utjain utazott, helyenként figyelmeztető táblákkal találkozott, amelyek a fényképezést tiltották. Ezt már minden laikus tudta, hogy ott ezért tilos a fényképezés, mert valamilyen titkos katonai objektum van a környéken, amit a külföldi kémek elött el akartak titkolni. Az ilyen táblák után csak meg kellett figyelni, hogy mikor nyílik a főútról egy kevésbé vagy sűrűbben használt mellékút, s arról már a kevésbé képzett ember is fel tudta tételezni, hogy milyen jellegű objektum lehet a környéken. Mert ha a mellékút kis forgalmú volt és egy hegycsúcs irányába ment, feltételezhető volt, hogy a hegyen radarállomás van, de ha a bizonyos út nagy forgalmú volt, katonai raktárt lehetett sejteni. Azt viszont senki nem értette, hogy hogyan akarják az ellenséges szándékú országok hírszerzői elől ezeket az objektumokat eltitkolni, ha a fényképezést tiltó táblák kihelyezésével direkt felhívták a figyelmet, ilyen objektumok létezésére?

 

<< Vissza